Ajankohtainen uutisjuttu ABC-ketjun uudistuksista

ABC-ketjun ravintolat ovat monien matkailijoiden suosiossa, saahan ABC-ketjun ravintoloista nopeasti edullista ja maittavaa ruokaa ajomatkan varrelta. 17. syyskuuta 2018 Iltalehti uutisoi näyttävästi, että ABC-ketju uudisti tarjoamansa burgerit ja teki muitakin muutoksia ruokailukäytäntöihin. Kerromme tässä artikkelissa, millaisia muutoksia on luvassa.

Burgeriuudistus

ABC-ketjun ravintoloiden burgerit on uudistettu, minkä lisäksi ravintolan hampurilainen on saanut Avainlipun. Nyt ABC-ketjusta löytyy myös aivan uudenlainen fingerfood-kategoria kolmella erilaisella vaihtoehdolla. Harkkusuille on nyt tarjolla niin mozzarellatikkuja, paneroituja broilerin sisäfileitä kuin sipulirenkaitakin – ja tietysti dippikastikkeiden kera.

ABC on ottanut valikoimiinsa myös gluteenittoman hampurilaisen sekä ruishampurilaisen, mikä kuulostaa hyvältä uudistukselta. Lisäksi kaikki ABC:n hampurilaiset ovat muokattavissa siten, että pihvin voi vaihtaa kasvispihviin. Ravintolan kasvispihvi sopii myös vegaanista ruokavaliota noudattavalle, joten ABC-ketjun uusi valikoima tarjoaa vaihtoehtoja myös monenlaisia erikoisruokavalioita noudattaville ruokailijoille.

Millaisia muita uudistuksia ABC-ketjun ravintoloihin on tullut?

Burgeriuudistusten lisäksi ABC-ketjun ravintoloiden juomapisteillä on tapahtunut suuri muutos, joka on varmasti ruokailijoiden mieleen. Nykyisin nimittäin juomapisteeltä saa hakea lisää juomaa sen verran kuin haluaa.

Mista Avainlippu kertoo?

Kuten jo edellä todettiinkin, on ABC Burger saanut Avainlipun. Tämä kertoo tuotteen suomalaisesta alkuperästä. ABC Burger valmistetaan kotimaassa ja ravintoloiden palvelun voidaan katsoa olevan alkuperältään kotimaista. Tällä tavoin ABC-ketjulla on työllistävä vaikutus. Myös ABC-ketjujen burgereissa käytetty liha on peräisin Suomesta. Tämän lisäksi jokaisen ravintolassa käytetyn raaka-aineen alkuperä on mahdollista jäljittää.

Avainlippua kuvaillaan rekisteröidyksi yhteisömerkiksi, joka kertoo siitä, että merkin saanut tuote on suomalaisvalmisteinen. Merkki on suomalaisille melko tunnettu, sillä 79% tuntee merkin joko melko tai erittäin hyvin. 63% on kertonut merkin vaikuttavan omaan ostopäätökseen melko tai erittäin runsaasti. Merkin käyttöoikeus myönnetään kerrallaan kolmen vuoden ajaksi ja sen myöntää Suomalaisen Työn Liiton merkkitoimikunta. Kotimaisuusasteen tulee olla minimissään 50%, jotta tuote voi saada Avainlipun. Lisäksi yrityksen kotimaisen omistusosuuden tulee olla merkittävä ja sen johdon tulee toimia Suomessa. Myös yrityksen pääkonttorin on sijaittava Suomessa.

Graafikko Olavi Reinilä suunnitteli Avainlippu-merkin 1965. Alunperin merkki toimi Osta suomalaista -kampanjan tunnuksena, minkä jälkeen sitä käytettiin erilaisissa kotimaisuuskampanjoissa tunnuksena vuoteen 1975 saakka. Kyseisenä vuonna merkistä päätettiin tehdä valvottu alkuperämerkki. Merkin ilme koki hienoisen uudistuksen vuonna 2000 ja 2011.